top of page

"טריפ של חמלה"-סשן נשימות במקום אקסטזי

"החיים שלו נהרסו כשהגיע עם האמבולנס שבו נהג לזירת הפיגוע בקו 5 ברחוב דיזנגוף בתל־אביב. האינסטינקט הראשון של הנהג יום טוב היה לזנק לעבר האוטובוס, לראות את מי אפשר להציל.

המראות של הגופות לא עזבו אותו שנים. הצעקות לעזרה ובעיקר חוסר האונים המוחלט שחש כשהבין שאין לו שום דרך להציל את הנפגעים. יום טוב התנתק מחייו הקודמים, עזב את ביתו ועבר לגור בגן ציבורי. היום הוא משקם את חייו בעקבות טיפול חדשני ויוצא דופן בסם MDMA, הידוע יותר בכינוי אקסטזי. יום טוב היה בין הראשונים בישראל שעברו בהצלחה את הניסוי באקסטזי. הטיפול, שנמצא בשלביו האחרונים של הניסוי אמנם עדיין לא אושר, אבל עשרות אנשים, ובהם חיילים הלומי קרב ונפגעי תקיפות מיניות — חייבים לו את חייהם החדשים.

"אקסטזי", סם פסיכואקטיבי שהומצא בגרמניה בשנת 1912, ומשרה תחושת אופוריה, אמון הדדי, פתיחות וקרבה, הפך בשנות השמונים לסם מסיבות פופולרי. "הטיפול המיוחד הזה משולב בפסיכותרפיה", אומר פרופ' משה קוטלר, החוקר הראשי בניסוי שכיהן בעברו כמנהל בית החולים לבריאות הנפש באר יעקב, שבו התקיים ההליך יוצא הדופן.

"אפשר לתאר את הטיפול הזה כמורסה גדולה. אם תבוא לרופא, הדבר האחרון שתרצה יהיה שייגע בה כי היא כל כך מכאיבה לך. רק התחושה שהרופא יתקרב לפצע מעבירה צמרמורות. אבל הדרך היחידה לטפל במורסה היא לפתוח אותה. בהרבה מאוד מקרים האנטיביוטיקה לא עובדת כי הקיר שחוסם את המורסה לא מאפשר לכלי הדם להזרים אליה את הטיפול. זה מסביר מדוע טיפולים קונבנציונליים בפוסט־טראומה מתקשים הרבה פעמים להגיע לחולה ולמוקד הכאב".

"כשנותנים MDMA (החומר הפעיל באקסטזי) מייצרים מצב של רוגע, שמאפשר לרופא לפתוח את המורסה לאט־לאט בלי להרגיש את הכאב העצום. אז כל החומר מתחיל לזרום החוצה ואפשר לעבד אותו", (מתוך כתבה של נועם ברקן על הסרט "טריפ של חמלה").

https://www.youtube.com/watch?v=IzzPBVzRQqQ-פרומו לסרט טריפ של חמלה תרפיית הנשימות/עבודת נשימה התגלתה בדיוק בדרך זו. עד שנות ה60 טיפל הפסיכיאטר הצ'כי סטניסלב גרוף בחולים פסיכיאטרים באמצעות LSD הגורם למצבי תודעה שונים, ובחן את השפעותיו על הנפש. הוא גילה שניתן לעבד באמצעותו טראומות ראשוניות שהודחקו בלא מודע. מאחר ובשנות ה60 הפך הסם ללא חוקי, גרוף פיתח תיאוריה מבוססת מחקר (עליה גם קיבל פרס מטעם ממשלת פראג ב1997) שמוכיחה שבאמצעות עבודת נשימה בטכניקה מסוימת ניתן להגיע לאותם אפקטים של סם מבלי שימוש בחומר! סטניסלב גרוף חקר את ההשפעות הפסיכדליות שנוצרות באמצעים טבעיים ללא כימיקלים. הוא גילה שהפסיכיאטריה המסורתית והפסיכותרפיה הקלאסית משתמשות במודלים של הנפש שלא לוקחים בחשבון את מצבי התודעה השונים שהאדם מסוגל לייצר, מצבי תודעה אלה מפעילים תהליכים עמוקים לא מודעים ובאמצעותם ניתן להעלות תכנים מאיימים למודעות.

באמצעות עבודת נשימה, השייכת לתחום של פסיכותרפיה טראנספרסונלית, העוקפת את המודע, האדם מצליח לשחזר חוויות טראומטיות שהדחיק בגוף וחווה אותן מחדש, חוויות קשות כגון: אובדן, אונס, תאונות, פיגועים, מלחמה וכדומה.

כפי שהצגתי בתחילת המאמר, לא ניתן לרפא את הפצע המוגלתי מבלי לפתוח אותו. כשהאדם חווה את הטראומה מחדש כשהוא נמצא עם מטפל מוסמך המעניק לו תמיכה ומגע אוהב, נוצר ריפוי. בספרו "Healing our deepest wounds" שיצא ב2014, טוען גרוף שגישות טיפוליות המסתמכות על הביוגרפיה שהאדם מספר או על תרופות הרגעה לא מצליחות לגעת בנבכי נפשו של האדם. באמצעות השיטה מבוססת נשימה שפיתח (holotropic breathwork) ניתן לרפא את הרמות העמוקות ביותר של הטראומה ולהגיע לשלמות. לסיכום, ניתן להתגבר על טראומות קשות באמצעות תרפיית נשימה וללא כימיקלים הגורמים להתמכרות ויש להם תופעות לוואי רבות. התהליך עשוי להיות מורכב אבל התקווה היא שבסיומו נוצר ריפוי

https://www.youtube.com/watch?v=arRHBj4yKBg-סטניסלב גרוף מתאר ריפוי PTSD בקרב חיילים ווטרנים מהצבא הרוסי

Single Post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page